Training
Als trainer in het onderwijs werk ik altijd met hoog opgeleide professionals. Ik vind het dan ook belangrijk om de kennis en de expertise die al aanwezig is in de school te activeren en in te zetten. Leren van en met elkaar. Op alle lagen in de school.
Faciliterend enbegeleidend
Mijn streven als trainer/adviseur is altijd om mijzelf zo snel mogelijk overbodig te maken. Pas dan weet ik dat ik mijn werk goed gedaan heb.
Ik zie mijzelf vooral als faciliterend en begeleidend in het leerproces. Waar nodig breng ik nieuwe informatie in, waar mogelijk laat ik deelnemers tijdens mijn trainingen zoveel mogelijk zelf ervaren en zelf doen. Wat het onderwerp ook is, mijn trainingen zijn interactief en activerend. Ik geloof in samen leren van en met elkaar.
Onderwerpen voor trainingen, onder andere:
- Onderwijsontwikkeling
- Werken met een flexrooster
- Van mentor naar coach
- Coachen in de klas
- Coachen op executieve functies
- Communicatie/gesprekstechnieken
- Leerlingbemiddeling (peermediation)
- Leerlingparticipatie in de school
- Formatief werken in de klas en in de school
- Activerende didactiek
- Feedback geven en ontvangen
- Van stagnatie naar stroming (samenwerken in sectie of team)
- Opzetten van collegiale consultatie
- Intervisie
- etc.
Leren van en met elkaar.
Samen sterk.
Toch op zoek naar iets anders?
Teamcoaching
Is de dynamiek in jullie team een worsteling? Loopt de samenwerking in de vaksectie of in je team niet helemaal van een leien dakje? Lijkt het soms of alles wat moet gebeuren verzandt in eindeloze discussies of komt er helemaal niets van de grond?
Individuele coaching
Coaching is, in mijn beleving, het middel om mensen weer in hun kracht te zetten. Of dat nu gaat om individuen of om teams of secties. Mijn achtergrond als dramadocent is mij bij het coachen erg van dienst om soms te kunnen horen wat er niet gezegd wordt.
Procesbegeleiding
‘Als je zelf in de soep zit, is het moeilijk om de ballen te tellen’ Als je zelf onderdeel bent van de organisatie waar verandering gewenst is, kan het lastig zijn overzicht te houden over de processen en systemen. Als procesbegeleider bij (complexe) verandertrajecten sta ik naast je om samen te blijven kijken naar hoeveel, en welke ballen er in de soep drijven en om samen te ontdekken welke kruiden we nog missen om van dit traject een smaakvol succes te maken.
Onderwijsontwikkeling
Elke school zijn eigen uitdaging. Of dat nu is op het gebied van het ontwikkelen van een nieuw onderwijsconcept, het versterken van het pedagogisch klimaat, het verbeteren van de samenwerking binnen secties of teams, of bij het verbeteren van de resultaten. Ik ben graag die betrokken buitenstaander die meedenkt, feedback geeft en adviseert.