Procesbegeleiding
‘Als je zelf in de soep zit, is het moeilijk om de ballen te tellen’ Als je zelf onderdeel bent van de organisatie waar verandering gewenst is, kan het lastig zijn overzicht te houden over de processen en systemen. Als procesbegeleider bij (complexe) verandertrajecten sta ik naast je om samen te blijven kijken naar hoeveel, en welke ballen er in de soep drijven en om samen te ontdekken welke kruiden we nog missen om van dit traject een smaakvol succes te maken.
Samen puzzelenprocesbegeleiding
Ieder verandertraject gaat gepaard met gevoelens van ongemak. Veranderen betekent immers dat er een stap wordt gezet buiten de vertrouwde comfortzone. Hoe geef je sturing aan verandering en hoe geef je tegelijk ruimte aan die gevoelens van ongemak? Hoe zorg je voor ervoor dat de noodzaak van de verandering gevoeld en gedragen wordt?
Doordat ik binnen mijn werk bij LinQue Consult steeds vaker, in de rol van procesbegeleider, te maken kreeg met complexe verandertrajecten volgde ik de NOVO opleiding (Nederlandse Opleiding voor Veranderkunde en Organisatieontwikkeling). Hier leerde ik bewuster te zien hoe systemen binnen de organisatie elkaar beïnvloeden en hoe je de kennis en innovatiekracht die al in de organisatie aanwezig is, kunt versterken en inzetten voor de gewenste verandering. Complexe verandertrajecten vragen van mij, als procesbegeleider, dat ik naast de organisatie ga staan, als meest betrokken buitenstaander, om onze kennis samen te voegen en samen te puzzelen op hoe het beter kan.
Ondertussen ben ik ook werkzaam als kerndocent bij de Novo opleiding en draag ik bij aan het opleiden van nieuwe procesbegeleiders in de scholen en instellingen. Daar haal ik veel voldoening uit
Samen op weg naar groei.
Ik denk graag mee.
Toch op zoek naar iets anders?
Training
Als trainer in het onderwijs werk ik altijd met hoog opgeleide professionals. Ik vind het dan ook belangrijk om de kennis en de expertise die al aanwezig is in de school te activeren en in te zetten. Leren van en met elkaar. Op alle lagen in de school.
Teamcoaching
Is de dynamiek in jullie team een worsteling? Loopt de samenwerking in de vaksectie of in je team niet helemaal van een leien dakje? Lijkt het soms of alles wat moet gebeuren verzandt in eindeloze discussies of komt er helemaal niets van de grond?
Individuele coaching
Coaching is, in mijn beleving, het middel om mensen weer in hun kracht te zetten. Of dat nu gaat om individuen of om teams of secties. Mijn achtergrond als dramadocent is mij bij het coachen erg van dienst om soms te kunnen horen wat er niet gezegd wordt.
Onderwijsontwikkeling
Elke school zijn eigen uitdaging. Of dat nu is op het gebied van het ontwikkelen van een nieuw onderwijsconcept, het versterken van het pedagogisch klimaat, het verbeteren van de samenwerking binnen secties of teams, of bij het verbeteren van de resultaten. Ik ben graag die betrokken buitenstaander die meedenkt, feedback geeft en adviseert.