Individuele coaching
Coaching is, in mijn beleving, het middel om mensen weer in hun kracht te zetten. Of dat nu gaat om individuen of om teams of secties. Mijn achtergrond als dramadocent is mij bij het coachen erg van dienst om soms te kunnen horen wat er niet gezegd wordt.
Individuele coaching.Werken vanuit jouw kracht.
Als ik coach, ondersteun ik om zo objectief mogelijk te kijken naar wat er speelt, te omarmen wat er is en op zoek te gaan naar wat je werkelijk wilt. Alleen of met elkaar. Je “verlangen” verbinden aan je kracht en op deze manier een weg vinden naar datgene dat je wilt bereiken.
Ook luisteren naar wat er niet gezegd wordt kan ons, in het proces, op weg helpen. Mijn manier van coachen is krachtgericht. Ik ben daarbij geïnspireerd door het werken met Fred Korthagen (kernreflectie), maar ik gebruik ook elementen uit het zogenaamde “speels coachen” en uit voice dialogue. Ik coach zonder oordeel, vanuit nieuwsgierigheid naar jou en naar wat jou beweegt.
Vormen van coaching:
- Individuele coachingsgesprekken
- Wandelcoaching, locatiecoaching. Afhankelijk van het onderwerp waarover we spreken gaan we op zoek naar een inspirerende plek om het gesprek te voeren, bijvoorbeeld een museum of een mooie plek in de natuur. In de praktijk blijkt dat dit kan helpen om door een andere bril naar een onderwerp te kijken.
- Coaching van teams of secties
- Coaching on the job: coaching op de eigen werkplek; observatie door de coach, feedback, reflectie. Deze vorm van coaching kan helpen om meer zicht te krijgen op de dynamiek op je werkplek. Het kan je helpen om je eigen valkuilen en patronen scherper te krijgen en om zicht te krijgen op de interactie met de mensen met wie je werkt.
Heb je een vraag?
samen op zoek naar jouw beste antwoord!
Toch op zoek naar iets anders?
Training
Als trainer in het onderwijs werk ik altijd met hoog opgeleide professionals. Ik vind het dan ook belangrijk om de kennis en de expertise die al aanwezig is in de school te activeren en in te zetten. Leren van en met elkaar. Op alle lagen in de school.
Teamcoaching
Is de dynamiek in jullie team een worsteling? Loopt de samenwerking in de vaksectie of in je team niet helemaal van een leien dakje? Lijkt het soms of alles wat moet gebeuren verzandt in eindeloze discussies of komt er helemaal niets van de grond?
Procesbegeleiding
‘Als je zelf in de soep zit, is het moeilijk om de ballen te tellen’ Als je zelf onderdeel bent van de organisatie waar verandering gewenst is, kan het lastig zijn overzicht te houden over de processen en systemen. Als procesbegeleider bij (complexe) verandertrajecten sta ik naast je om samen te blijven kijken naar hoeveel, en welke ballen er in de soep drijven en om samen te ontdekken welke kruiden we nog missen om van dit traject een smaakvol succes te maken.
Onderwijsontwikkeling
Elke school zijn eigen uitdaging. Of dat nu is op het gebied van het ontwikkelen van een nieuw onderwijsconcept, het versterken van het pedagogisch klimaat, het verbeteren van de samenwerking binnen secties of teams, of bij het verbeteren van de resultaten. Ik ben graag die betrokken buitenstaander die meedenkt, feedback geeft en adviseert.